úterý 24. února 2009

Suchozemské vodničení – štatl, zima 2009

Nedávno se mně opět podařilo ulovit ve Svratce na udici Vodníka Rumpolce. A protože to bylo už poněkolikáté, řekl jsem si, že jej alespoň pořádně vyzpovídám. Ale aby Rumpolec ten rozhovor přežil ve zdraví a nedělal loužičky, vyměnil tentokrát svůj šos za civilní oblečení a udělal ze sebe Jirku Pánka.

Vodnik_Rumpolec_13022009_IMG_5077_MK

Marián K.: Jirko, jak jsi se vlastně stal vodníkem, klaunem a loutkohercem?
Vodník Rumpolec: Děda byl ochotnický loutkoherec a já jsem už zhruba od deseti let zpíval pro divadélko v Husovicích v kostele. Tehdá jsem pěl například v takových dílech, jako Jan Hus, Jan Křtitel a dalších. Po sedmi letech ale divadélko skončilo, nebyly finance. Scházelo se tam asi 15 ochotníků. Za minulého režimu jsem také číšničil a pak jsem se stal hastrmanem, klaunem a loutkohercem.
Pěkná historie. A jak divadélko frčí nyní?
Teď hraju kočovné loutkové divadlo pro děti U Hastrmana Rumpolce. Divadélko už provozuju od roku 2002, nyní společně s neteří, její kamarádkou a synovcem. Týdně zvládáme 2 představení na které se chodí dívat asi 30 dětí. Vstupné je symbolické – do třiceti Kaček.
Jaké jsou a byly Tvoje další aktivity?
Od března budu v jižních Čechách, v Českém Krumlově mám totiž byt, kde bývám přes léto. Táhne mě to k vodě, jsem odkojen Svratkou. V letech 2006 a 2007 jsem v Boskovicích v Historickém městečku dělal šerifa a maskota, kde jsem jezdil i na koni. Sakryš, musím si nechat opravit vodnický šat, nějakej pes mně prokósl nohavicu na Orlí. Mám na ňom deseticentimetrovou jizvu. Od Zdeňka Trošky, kterého už dlouho znám, mám slíbenou roli v České veselohře. Účastním se totiž Pohádkové chalupy, kde se během dětských dnů vítá jaro. Na podzim se účastním výlovu rybníků u Třeboně, musím totiž dohlédnout, aby bylo vše v pořádku.
Všiml jsem si, že občas zabrousíš do vod hantecu, máš k němu nějaký zvláštní vztah krom toho, že jsi z Brna?
Dobře gómu brněnské hantec a znal jsem aj Frantu Kocórka.
Tak mně a čtenářům pověz něco v hantecu.
Proč ne? Však poslechněte si záznam níže.

Pěkné! Díky!:-) A teď můžeme pokračovat.
No, co bych tak ještě pověděl? Mám dvanáctiletou dceru blondýnku Jarmilku, měla vyznamenání a byla se školou na horách v Jeseníkách. Tímto ji zdravím - ahoj Jarmilko!
Jak si takový vodník vydělává na živobytí?
Nu, chodím po štatlu a prosím kolemjdoucí o příspěvek – hlavně na divadélko, třeba takto: “Brekekeee, nebyl by příspěvek pro loutkové divadélko? Bo vás utopím!” a někdy slyším odezvu: “Tož to nééé, tady máš, ale netop mě!” :-) Jednou, když byl v Brně pan prezident Klaus, zrovna jsem byl ve vodnickém a dostal se na Čáře až k němu. Povídám mu, jestli taky přispěje na divadélko. Dal mně pajdu. Tak mu říkám jeho hlasem (Jirka je i imitátor): “Tož to jste se moc nepochlapil”.

Vodnik_Rumpolec_13022009_IMG_5076_MKVodnik_Rumpolec_31012009_IMG_3340_MK

Účastníš se Jirko nějakých vodnických zápolení?
Pravidelně jsem na Čochtanově Třeboni, bývá první víkend v srpnu. Její součástí je také soutěž vodníků. Dvakrát jsem si už odnesl první místo, jednou třetí, čtvrté a šesté. Už jsem několikrát obeplul naši republiku v rámci vodnických akcí. V ČR není města s více než deseti tisíci obyvateli, kde bych nebyl.

Vodnik_Rumpolec_31012009_IMG_3336_MK

Zajímavé, děkuji za rozhovor a přeji pořádnou zásobu dušiček!

S Vodníkem Rumpolcem si v příjemném grill-baru Amsterdam povídal Marián K.

Když vyleze vodník z vody, myslíte, že je mokrý nebo suchý? Koupete se rádi v rybnících? Už jste někdy potkali Vodníka Rumpolce / Klauna Roko / loutkoherce a imitátoru Jirku Pánka v Brně? Nebo jižních Čechách? Můžete připojit svůj komentář.

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tak vodníka jsem ještě nepotkala, ale přesto si myslím, že musí zůstat suchý, jinak by mu byla zima. Mariane, bravo. Vtipný rozhovor.Maruška.

Anonymní řekl(a)...

Tady ten pán na mě řval na ulici spoustu sprostých nadávek a že mě zabije, když jsem mu jednou zkazila kšeft. Hanba jemu i tomu, kdo tomu žebrákovi dává peníze!

Unknown řekl(a)...

No, něco na tom asi bude... každopádně, vodník už asi rok nepobývá v Brně, odstěhoval se do vod jižních Čech..

Mimochodem, poslední zprávy již cca rok naleznete na www.brnovinky.cz

Těšíme se na vaši návštěvu! Marián K.

Anonymní řekl(a)...

Až na to že tohle individuum se té soutěže nikdy nezůčastnilo http://www.sedmicka.cz/jindrichuv-hradec/clanek/zdravi-brekeke-a-trese-pokladnickou-85577
Ten má několik historek,jak se dostat k penězům a to na divadlo,na děti a nebo na šermíře